Heeft u vragen? Bel ons gerust: +31 (0)78 7850702

Vakantie Namibië en Botswana in
2018

Dinsdag 5 juni

Eindelijk is het dan zover. De bij Sable Tours geboekte vakantie naar Namibië, Zimbabwe en Botswana gaat beginnen. We vliegen vanaf Schiphol naar Windhoek met een tussenstop in Luanda.

Woensdag 6 juni

Bij Bidvest halen we onze 4×4 Toyota huurauto op. Via Cullinan Namibië, de zusterorganisatie van Sable Tours, rijden we naar onze accommodatie Galton House. We eten bij Joe’s Beerhouse. In recensies hadden we gelezen dat het erg toeristisch is, maar we hebben ons er niet van laten weerhouden. En gelukkig maar, het is er erg sfeervol en het eten is zeer goed.

Donderdag 7 juni

We bezoeken eerst het centrum van Windhoek voordat we verder rijden richting Bullsport Guestfarm. De vriendelijke mevrouw aldaar warmt het koffiezetapparaat voor ons op en brengt ons nog een heerlijke chocoladetaartje erbij. Vervolgens rijden we naar onze accommodatie Desert Homestead, waar we midden in de woestijn zitten, het is een geweldige locatie.

Vrijdag 8 juni

Na het ontbijt vertrekken we om 6.30 in een open truck voor een tocht van ongeveer anderhalf uur naar het Namib-Naukluft N.P. De dekens, fleecetruien en handschoenen zijn geen overbodige luxe, het is behoorlijk koud. De gids vertelt ons dat we i.p.v. Dune 45, de Big Daddy zullen beklimmen. De afdaling daarvan eindigt in de Deadvlei. Dus zo gezegd, zo gedaan. Het is inderdaad een behoorlijke klim, maar het uitzicht is dan ook overweldigend. Na de champagnebrunch bezoeken we nog Sesriem Canyon.

Zaterdag 9 juni

Vandaag 360 km voor de boeg naar Swakopmund. We vertrekken na een heerlijk ontbijt om 9.15 uur met als tussenbestemming Solitaire, waar we natuurlijk de beroemde appeltaart even moeten gaan proeven. De vele autowrakken aldaar zijn decor voor aparte foto’s. We vervolgen onze reis over de lange, stille wegen naar Swakopmund, Brigadoon Guest House. Dit B&B is dicht bij het centrum en het strand, zodat een wandeling door het dorp met aansluitend een drankje op de ‘boulevard’ goed te doen is. ’s Avonds eten we bij Kucki’s pub.

Zondag 10 juni

Deze ochtend hebben we een 2-uur durende kanotocht bij Pelican Point. Hier worden we omringd door nieuwsgierige, jonge zeehonden die zich graag laten aaien. Ze zwemmen achter de kano’s aan en vermaken ons met hun geluiden en koddige gezwem. Na deze geweldige belevenis krijgen we koffie met iets lekkers op het strand en rijden we weer langzaam terug. In de middag maken we een wandeling naar de Jetty Bridge en drinken een cocktail bij de Tug restaurant. We sluiten de dag af bij een pizzeria.

Maandag 11 juni

Het eerste deel van de route van vandaag gaat over de Salt road langs de kust. In Uis lunchen we bij het Monti-Usti restaurant. Onze overnachting is in het Mowani Mountain Camp. De ligging, de bouw, de entourage en het uitzicht, het is allemaal even adembenemend. Na een uitgebreide ontvangst met koffie en gebak nemen we een snelle duik in de Rockpool. Voor aanvang van het avondeten genieten we boven op de rotsen, met een hapje en een drankje, van een prachtige zonsondergang.

Dinsdag 12 juni

Vanochtend brengen we een bezoek aan Twyfelfontein. De gids vertelt over het ontstaan van de naam Twyfelfontein en vervolgens lopen we langs de verschillende rotstekeningen, die voornamelijk dieren voorstellen. Aansluitend bezoeken we de organ pipes en rijden dan door naar Toko Lodge.

Woensdag 13 juni

Vandaag lopen we met een medewerker van Toko Lodge naar het nabijgelegen Himbadorp. De gids vertelt ons van tevoren over de leefwijze van de Himba’s, zodat we in het dorpje zelf de tijd hebben om een en ander in ons op te nemen. Onze volgende bestemming is Dolomite Camp in Etosha. We zijn blij verrast als we zien dat deze accommodatie boven op een heuvel ligt. We hebben fantastisch uitzicht vanaf het zwembad, en zien de dieren al van verre richting de waterpoel lopen.

Donderdag 14 juni

We staan vroeg op, omdat we deze dag zo volledig mogelijk willen benutten om de waterplaatsen af te rijden tot aan Okaukuejo. Via Duineveld en Nomab zitten we om 10.00 uur alweer aan de koffie bij Olifantsrus, waar enkele gnoes en zebra’s staan. De volgende grote waterplaats is Ozonjuitji M’bari en daar weten we niet waar we kijken moeten. Zo ontzettend veel dieren hier bij elkaar; zebra’s, gnoes, springbokken en oryxen. We staan hier wel een half uur te kijken. Tegen drie uur arriveren we bij Okaukuejo. ’s Avonds na het dinerbuffet staan we nog minimaal een uur bij de waterhole, waar op dat moment 5 neushoorns staan.

Vrijdag 15 juni

Om 6.00 uur zijn we klaar voor de eerste gamedrive van deze vakantie. Na een uur rijden en weinig dieren, zien we op een gegeven moment 3 welpjes op de weg spelen. Een leeuwin en 3 jonge leeuwen komen ook tevoorschijn. Gedurende de komende 3 kwartier, onder het genot van thee en een muffin, kunnen we de leeuwen in hun natuurlijke doen en laten gadeslaan. Na deze belevenis vervolgen we onze weg door Etosha richting Musharalodge. We worden ontvangen in een prachtige lounge en krijgen een home-made ijsthee van sinaasappel. De verspreid op het terrein gelegen huisjes zijn echt prachtig. We relaxen een paar uurtjes bij het zwembad in de mooie tuin, en maken ons dan klaar voor het diner, dat buiten in de tuin wordt verzorgd.

Zaterdag 16 juni

Vandaag hebben we 430 kilometer voor de boeg, we gaan naar Hakusembe River Lodge, bij Rundu. Onderweg maken we voor Grootfontein een detour langs de Hoba meteoriet, deze weegt ongeveer 50 ton en bestaat voor ruim 80% uit ijzer. Hij is 80.000 jaar geleden hier op aarde gestort, de meteoriet ligt in een klein parkje en het is de moeite waard om even te bekijken. We rijden verder en verbazen ons over de vele kleine nederzettinkjes langs de ‘snelweg’, waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Via een hobbelig zandpad komen we aan bij Hakusembe River Lodge. Prachtig gelegen aan de Okavangorivier, de natuurlijke grens tussen Angola en Namibië.

Zondag 17 juni

Na het ontbijt stappen we om 10.00 in het kleine bootje met onze birdwatching-gids Bernard. Het is een heerlijk tochtje waarbij hij veel vertelt over de verschillende vogels die hier te vinden zijn. Onderweg zien we ook veel mensen en kinderen langs de oever lopen en een mokoro waarin 5 jongens staan te vissen. Ze houden met gemak het smalle bootje stabiel op het water. ’s Middags lezen we wat aan het zwembad met een drankje er bij en ook deze dag sluiten we af met een gezellig en zeer goed dinerbuffet.

Maandag 18 juni

Vandaag staat de route van Hakusembe naar Lianshulu Bush lodge in de Caprivi strook op het programma. Ook hier weer vele kleine nederzettinkjes langs de weg en kinderen die naar school lopen.  We moeten ook regelmatig in de remmen voor overstekende koeien en geiten. Lianshulu lodge ligt aan het water en heeft leuke huisjes met uitzicht over de rivier en het natuurgebied. Bij aankomst worden we vriendelijk ontvangen met koffie en cake en kunnen we vanaf het terras de eerste hippo’s al zien badderen. Om 19.30 dineren we heerlijk buiten bij kaarslicht en aansluitend worden we 2 uur later onder begeleiding naar ons huisje gebracht, want we zouden wel eens een hippo tegen kunnen komen onderweg!

Dinsdag 19 juni

Het is 5.30 als de wekker gaat en we ons klaarmaken voor een licht ontbijt. Vervolgens op gamedrive met onze gids Kennedy. In het begin van de rit is het nog erg rustig en vertelt hij ons wat meer over de manier waarop de plaatselijke bevolking gebruik maakt van de bomen en planten. In de loop van de ochtend zien we apen, olifanten, giraffen, warthogs, kudu’s en de afrikaanse fisheagle. In de middag worden we nog verrast door een troep bavianen die doodleuk door de lodge en over het terras banjeren. Na een prachtige zonsondergang sluiten we deze dag weer af met een diner bij kaarslicht en kletsen we nog wat na met de managers.

Woensdag 20 juni

Alweer vroeg dag, om 7.30 vertrekken we richting Chobe Bush Lodge in Botswana. Daar zullen we de auto inleveren en krijgen we een transfer naar de Victoriawatervallen in Zimbabwe. De douaneformaliteiten bij Ngoma Bridge vallen mee, het nemen van de elektronische vingerafdrukken vergt wat tijd, maar gelukkig is het niet druk. We mogen door. Alles loopt verder volgens plan en we zitten een uur voor de afgesproken tijd in Chobe Safari Lodge. De overdracht van de auto verloopt soepel en we kunnen een half uur later al met een nieuwe chauffeur richting Victoria Falls. Hij helpt ons bij de douanepost naar Zimbabwe en om 15.00 zijn we in Ilala lodge. Hier kunnen we een half uurtje bijkomen, want dan staat de sunsetcruise op de Zambezi op het programma. De Ra-Ikane is een sfeervol bootje waar we met ongeveer 15 mensen op zitten. Onder het genot van een drankje en een hapje bekijken we de natuur op en naast het water. We sluiten de dag af met een heerlijke maaltijd bij Ilala lodge.

Donderdag 21 juni

Rond 9.15 wandelen we, via een omweg i.v.m. op de route aanwezige olifanten, naar de ingang van het Zambezi N.P. om de Victoria waterval te gaan bekijken. We lopen de uitkijkpunten af, bij sommige is er goed zicht, bij andere is er veel nevel. Bij de brug over de Zambezi naar Zambia, vormt zich een mooie regenboog. Het laatste deel van deze wandeling worden we nat tot op de laatste draad 😉 Geen poncho was een bewuste keuze en daar moet je dan de gevolgen van dragen. Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben die waterval tenminste ook gevoeld. Aan het eind van de middag keren we weer terug naar Chobe Bush Lodge in Botswana.

Vrijdag 22 juni

Om 6.00 uur zitten we alweer in de safaritruck voor een game drive in Chobe N.P.

Naast de vele impala’s zien we ook een groep leeuwen, buffels, apen en maribu’s. Het is een mooie tocht. Om 10.00 hebben we ons ontbijt in de lodge, waarna we even relaxen bij het zwembad. Een troep bavianen zorgt nog voor het nodige vermaak. ’s Middags melden we ons bij Chobe Safari lodge voor de bootexcursie. We zien een zwemmende olifant, heel bijzonder. In het midden van het water is het wat ondieper en groeit gras, wat de olifanten graag eten. Er staan inmiddels meerdere olifanten en we kunnen met de boot redelijk dichtbij komen. De tocht wordt afgesloten na een prachtige zonsondergang.

Zaterdag 23 juni

Vandaag komen we tijdens de gamedrive terecht in een grote kudde buffels die in de gaten wordt gehouden door enkele leeuwen. Deze zien we gelukkig ook nog. In de loop van deze ochtend worden we twee keer verrast door een luipaard dat plotseling de weg oversteekt. Hoogtepunt van de bootexcursie is een luipaard dat zich op de oever verschuilt. Het hele  gezelschap staat te turen en te turen, totdat ‘ie vlak voor zonsondergang tevoorschijn komt. Bij terugkomst in de Safari lodge schuiven we aan voor het buffet.

Zondag 24 juni

Vanochtend  de laatste gamedrive in Chobe N.P. Tijdens de tocht zien we een dode giraffe liggen. Volgens de gids kan dit gebeurd zijn door een te grote hoeveelheid tannine, een giftige stof die geproduceerd wordt door de bomen die giraffen eten. Na terugkomst in het hotel pakken we onze spullen in en vertrekken van het vliegveld van Kasane met een klein vliegtuigje naar de Okavango Delta. We landen op een zandstrip in de middle of nowhere en hebben dan nog een transfer van 45 minuten over de hobbelige zandpaden. Bij aankomst in Mmadinare worden we verwelkomd met zang en een high tea. Vanuit de open lounge kijken we zo de wijde natuur in. We frissen ons op in onze prachtige tented lodge met buitendouche en gaan dan meteen op gamedrive. Als afsluiting een diner met de managers bij het zwembad.

Maandag 25 juni

0m 6.15 worden we wakker gemaakt en krijgen we een kop thee. Vandaag zijn we de enige gasten in het complex. Na een ontbijtje vertrekken we met de safaritruck en gids Max richting de mokorotocht. Onderweg zien we nog een troep wilde honden. Bij terugkomst krijgen we een brunch en daarna chillen we bij het zwembad. In de middag weer een high tea, voordat we op de middag gamedrive gaan. We krijgen twee nieuwe gidsen, Alco en Play. Na goed speurwerk van de gidsen komen we bij een groep buffels die door leeuwinnen in de gaten wordt gehouden. De gidsen stellen voor om te blijven staan en te kijken wat er gebeurt. We zien dat de leeuwinnen met het grootste geduld langzaam dichterbij sluipen. Echter de aanval gaat mis en er is geen prooi gevangen. Toch erg  mooi om dit te zien. Bij terugkomst een surprisediner op ons terras. De crew is echt bijzonder attent.

Dinsdag 26 juni

Ook vandaag hetzelfde programma. Nu komen we tijdens de gamedrive een groep leeuwen tegen, waarvan er een met een voetbal rondloopt. Hilarisch en onwerkelijk. In de middag worden we verrast door een stel olifanten die langs onze tent struinen. De laatste gamedrive zien we weer leeuwen en onze wens om een luipaard van dichtbij te zien gaat ook in vervulling. Wederom door het speurwerk van onze geweldige gidsen. Er zijn inmiddels ook nieuwe gasten gearriveerd en we eten met zijn allen. De crew zorgt nog voor zang en dans, het is een mooie afsluiting van onze vakantie.

Woensdag 27 juni

Vanochtend  tijdens het ontbijt nog even een laatste keer genieten van de prachtige omgeving. Alco brengt ons naar de airstrip. We vliegen nu in een heel klein vliegtuigje, piloot en wij vieren, naar Maun waar we aansluiting krijgen met Air Botswana naar Johannesburg. Op wat vertraging in Johannesburg na verloopt alles heel soepel.

Donderdag 28 juni

Het is een rustige vlucht terug naar Amsterdam en ondanks de vertraging landen we toch op de geplande tijd op Schiphol. Een paar uur later worden we door de kinderen opgehaald op station Roermond. We zijn weer veilig thuis na een prachtige vakantie.

Pieter en Marcella, heel erg bedankt voor het organiseren van deze fantastische reis. Het heeft onze verwachtingen overtroffen!

• Deel deze pagina via
Over ons Pieter en Marcella

Enthousiast geworden over een reis naar Afrika?

Wij zijn Pieter en Marcella van Sable Tours. We helpen u graag verder. Sable Tours is uw persoonlijke Afrika specialist voor unieke Afrika reizen. Wij gaan voor persoonlijke aandacht.

Luipaard tijdens luxe safari in Afrika

En blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over Afrika en onze reizen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.