Heeft u vragen? Bel ons gerust: +31 (0)78 7850702

Sleep out tijdens safari reis in Zuid Afrika 2
Africa - Sable Tours Afrika ongeëvenaard

Familierondreis op maat in Zuid-Afrika

Reisverslag familierondreis op maat in Zuid-Afrika, 28 oktober t/m 14 november 2010

Zuid Afrika, indrukwekkend, tegenstrijdig, prachtig, vriendelijk

Onze dochter liep voor 3 maanden stage in het kinderziekenhuis te Kaapstad. Voor ons een geweldig moment om Zuid-Afrika te bezoeken.We wilden graag een familierondreis op maat waarbij Sable Tours er voor ons uitsprong. Door persoonlijke benadering, enthousiasme en kennis van het land kozen we voor Sable Tours.

Dag 1: ontvangst op de luchthaven Na een vlucht van zo’n 11 uur, kwamen we aan op de luchthaven van Kaapstad. Erg modern, uiteraard vanwege WK. Onze dochter stond daar samen met haar studiegenoot al op ons te wachten. Erg leuk om haar naar al die tijd terug te zien… En dan aan de andere kant van de wereld 🙂 Naast de beide dames stond er ook een taxichauffeur klaar om ons naar het huisje te brengen. De meiden reden achter ons aan, want zij waren ook erg benieuwd waar wij komende week zouden doorbrengen. Het park, waar ons huisje staat, heet Silvermist Lodge. Een erg luxe en kleinschalig park (z’on 20 huisjes). Het uitzicht is echt geweldig. We kijken op de achterkant van de tafelberg uit! We blijven hier voor 9 nachten, om Kaapstad en zijn omgeving te verkennen. Elke ochtend ontvangen wij het ontbijt in de tree house cq receptie. Het gebouw ligt bovenaan de berg in het park. Ook vanuit hier is het uitzicht super. Er ligt een zwembad, welke elke dag keurig wordt bijgehouden. Het park is gelokaliseerd in het national park van de table mountain, derhalve dus een beschermd gebied.

Dag 2: Omgeving en Kaapstad verkennen Na het ontbijt werd onze huurauto gebracht. Een Toyota avanza. Lelijke kleur, maar wel mooie grote auto (turquoise). Er wordt in Zuid Afrika links gereden, dit was wel even wennen. Met onze huurauto zijn we vervolgens gereden naar Bloubergstrand en Kaapstad. Het bekendste, evenals het meest toeristische, deel in het centrum is toch wel waterfront. Hier waan je je compleet in de westerse wereld. Luxe winkels, vele terrasjes en restaurants, etc. Waterfront ligt aan de haven van Kaapstad en is daarmee dus een soort boulevard van Kaapstad, we hebben hier dan ook maar even kennis gemaakt met een Castle biertje en een bekende Zuid Afrikaans lunch menu “fish and chips”. Erg lekker! ’s middags kwam onze dochter ons vergezellen en zijn we langs Green Point Stadium geweest (je weet wel, van WK) en het strand van Clifton. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan het studentenhuis van onze dochter. De groep (bestaande uit 8 meiden en 1 jongen) straalt veel gezelligheid en saamhorigheid uit.

Dag 3 : Township bezoek. ’s Morgens werden we om 9.30 uur opgehaald bij het studentenhuis voor onze township tour. We werden rondgeleid door een township bewoner, die elke zaterdag tours organiseert in de townships. De mensen accepteren dit van hem, aangezien hij doordeweeks op een voedselbank werkt, en dus vaak de townships bezoekt en de inwoners van eten voorziet,de tour was zeer indrukwekkend. Uiteraard moet je deze townships niet alleen bezoeken, dat is zeker niet veilig, maar desondanks had we een veilig gevoel en waren de mensen waar wij mee spraken zeer vriendelijk en zelfs gastvrij. We mochten binnen kijken bij een mevrouw, die echt werkelijk niets had, maar ons toch haar ‘cheque’ (krot) liet zien. Op de township staan niet alleen krotten. De meeste townships hebben ook ‘gewone’ woningen. Het eerste deel van de tour hebben we enkele van deze straten bezocht. Daarna zijn we naar de echte krotten gegaan. Het is echt gigantisch groot! Er wonen in Langa, welke wij hebben bezocht, zo’n 0,5 miljoen (geregistreerde) mensen! Eenmaal aangekomen in de wijk, kwamen er al direct vele kinderen op ons aflopen. Binnen no time, hadden alle groepsleden alle handen vol met super lieve kinderen. We hebben een tijdje rondgelopen door deze wijk. Wat je verder ziet, is echt onbeschrijfelijk. Je voelt pas echt de situatie, als je er eens rondgelopen hebt. Mensen moeten daar nog echt overleven! Het is elke dag maar weer de vraag of ze voldoende eten hebben. Met de kinderen nog aan de hand hebben we vervolgens een grote kring gemaakt en zijn we liederen gaan zingen. Je kon zien dat ze hier echt van genoten! Hoe zwaar deze kinderen het ook hebben, ze kunnen gelukkig zijn met alleen maar het brengen van een beetje vreugde op zaterdag. Stuk voor stuk puur dankbaar voor alles. Daar kunnen we in NL nog wat van leren!

Bezoek aan Kaap de Goede Hoop

Dag 4: Cape Point en Kaap de goede Hoop Uiteraard een van de meest bezochte plekken in Zuid Afrika, Cape point en Kaap de Goede Hoop. Het mocht dus niet ontbreken in ons programma en dus zijn we vroeg vertrokken met z’n 4’en. Het is meer dan een uur rijden, maar wel langs prachtige plaatsen, zoals bijvoorbeeld Simon’s town, een klein marine dorp met leuke winkeltjes.Onze dochter was deze dag onze gids en ze heeft ons alle leuke plekken laten zien tijdens de rit en in het park. Zo zijn we onderweg pinguïns en baboons (bavianen) tegen gekomen. Deze baboons lopen gewoon in het wild rond, dus je moet soms voor ze stoppen in het verkeer. Erg leuk om mee te maken. Eenmaal in het park hebben we de auto geparkeerd bij Cape Point. Na een wandeling kom je uiteindelijk bij de diverse uitkijkpunten.. En dat is echt genieten! Wat mooi zeg! Op de terugweg nog even gestopt om wat struisvogels te fotograferen in de berm. Ook deze lopen vrij rond in het park. Deze geweldige dag hebben we afgesloten met een etentje aan het water in Houtbaai.

Excursie naar Robbeneiland en Tafelberg

Dag 5 : Robbeneiland en Tafelberg. Overal in Zuid-Afrika proef je nog de intense liefde van en voor Nelson Mandela. Deze man heeft dit prachtige land gered van een afgrond en heeft er natuurlijk mede voor gezorgd dat de apartheid is opgeheven. Een bezoek aan Robbeneiland was voor ons dan ook een absolute must. Robbeneiland ligt zo’n 12 km uit de kust van Kaapstad. Het hele eiland is een groot museum. Er wonen zo’n 200 mensen op het eiland. Deze werken allemaal voor het museum, want alleen dan mag je (met familie) op het eiland wonen. We zijn het eerste deel van de tour rondgereden per bus over een deel van het eiland. Het meest indrukwekkende was toch wel de steengroeve, waar ook Mandela vele jaren heeft doorgebracht om steen te hakken. Vervolgens zijn we afgezet bij het gevangeniscomplex en zijn we rondgeleid door een ex gevangene. Zowel oud gedetineerden als bewakers werken nu in het museum. Ook onze gids vertelde zeer gepassioneerd over zijn leven op robbeneiland.In het museum waren uiteraard allerlei boeken te koop en werd er meer verteld over Robbeneiland en Nelson Mandela.Na 3 uur op het eiland ging onze boot weer terug naar Kaapstad. In de middag zijn we per gondel naar de top van de Tafelberg gegaan. Het uitzicht is zo gaaf! Je kijkt over heel Kaapstad uit en haar hele omgeving. Na wat rondlopen kwamen we terecht bij het begin van een afdalingstocht naar beneden, de platteklip route. De toch duurde uiteindelijk een dikke 3 uur, continu afdalen! Dat ga je wel vernemen in je benen… Maar het was super mooi!

Dag 6: Kirstenbosch. Vanaf ons huisje in Constansia zijn we lopend naar Kirstenbosch gegaan. Een hike van zo’n 2 uur. Kirstenbosch is een botanische tuin, maar niet zomaar een. Een van de belangrijkste sights van Kaapstad. De tuin is super netjes aangelegd en laat een grote variatie aan mooie planten zien. Vooral ook natuurlijk, omdat je hier veel planten ziet, die je bij ons niet zult aantreffen. Ook is er een mooie beeldencollectie en diverse terrasjes.Het heeft verder de sfeer van een groot park. Veel localen en toeristen vertoeven hier op het mooie gras, bijvoorbeeld voor een middagdutje of een picknick.

Dagtocht naar de Wijnlanden

Dag 7: Bezoek aan kinderhospital en Stellenbosch. ’s Morgens een bezoek aan Maitland Cottage Children’s Home waar onze dochter werkt dit was boeiend en indrukwekkend. Daarna dagtocht naar Stellenbosch met een rijke historie aan koloniale gebouwen en midden in een grote wijnstreek, hier een zeer grote wijnboerderij bezocht die door Sable tours werd aangeraden om te bezichtigen. Deze wijngaard is bijzonder mooi en de rondleiding met bijkomende wijnproeverij was super.

Dag 8: Kaapstad Bezoek aan Afrogem Company (goud- en edelsmit) interessant hoe men de diamanten en goud bewerkt. Signal hill en Lions head beklommen, boven op de top van Lions head heb je een geweldig 360 graden panorama van Kaapstad en zijn omgeving. Ook de zonsondergang is super.

Dag 9: Tafelberg beklommen. Tafelberg beklommen via Smuts trail route,deze route start in Kirstenbosch. Het is een van de oudste en bekendste tochten. De totale tocht duurde +/- 4 uur. Vooral het eerste deel was erg zwaar, we moesten over stenen klimmen en over watervalletjes. Uiteraard ook erg leuk! Na het eerste deel werd het aanzienlijk vlakker en begon de tocht naar de top van de Tafelberg.(ong 1080 meter). De uitzichten en natuur zijn zo mooi, dat er geregeld even werd gestopt voor het nodige film-en fotowerk.

Oudtshoorn en de Tuinroute

Dag 10: Oudtshoorn. +/- 450 km (struisvogelgebied) Vroeg begonnen aan onze rondreis van 7 dagen. ( Tuinroute ) de route via route 62 naar Oudtshoorn is geweldig mooi met plaatsen als Worcester, Montagu, Barrydale, Ladismith, enz. Diverse stops natuurlijk om alles vast te leggen op foto / film. Op onze overnachtingplaats in Volmoed, 10km voor Oudtshoorn, werden wij door de gastheer vriendelijk ontvangen (Thylitshia Villa country guest house). De kamers waren super, ook het eten was zeer goed verzorgd (Ostrich menu natuurlijk).

Dag 11: Omgeving Oudtshoorn (Swartbergpas). Deze dag hebben we besloten om de Swartbergpas – dorpje Prins Albert- Meiringspoort –Oudtshoorn tocht te ondernemen in totaal +/- 160km. Het was een schot in de roos want de weersverwachting was zeer goed, hierdoor had men spectaculaire uitzichten. Ook het dorpje Prince Albert is zeker de moeite waard geweest. Rond 4 uur waren we bijna weer terug bij ons guesthouse, toen we besloten eerst nog langs een nabij gelegen struisvogel (ostrich)boerderij te gaan. Deze bekende boerderij Highgate is de oudste en grootste in Oudsthoorn. We hebben daar een rondleiding gedaan en shows / races bijgewoond. Ook zelf actief deel genomen, met de nodige hilariteit.

Wandeling in Tsitsikamma National Park

Dag 12: Tsitsikamma National park +/- 140 km. Vertrokken uit Oudsthoorn naar Stormsrivier-Mond. Het is een belevenis hoe de natuur verandert voor jouw ogen van een dorre naar een groen en rijk bloeiend landschap. Ook de Outenqua pas is adembenemend mooi. We zijn op aanraden van Sable tours via de R102 gegaan dat door Natures valley park gaat, het laatste gedeelte van deze R102 weg is nog afgesloten i.v.m natuurgeweld. Dus laatste stukje via N2 snelweg naar onze bestemming aan de kust in het Tsitsikamma-park. Ook deze overnachtingplaats was uitmuntend. We hadden een blokhut op palen met uitzicht over de Indian Ocean en golven tot vlak voor onze deur. In namiddag een wandeltocht naar Stormriver hangbrug gedaan helaas was de brug dicht i.v.m renovatie. Maar toch de route is prachtig.

Dag 13: Knysna (Gardenroute hoofdstad) +/- 100km. Toen wij ’s morgens vanuit onze blokhut over de oceaan keken hadden we het geluk dat er enkele walvissen aan het stoeien waren ( mazzel dus). We hebben voordat we vertrokken uit Stormrivier Mond nog een gedeelte van de beroemde ottertrail gelopen naar een waterval. Het was een 3 uur tocht met een geweldig mooie natuur en waterval. Onderweg naar Knysna gestopt bij beroemde Bloukrans Bridge waar men vanaf 216 meter hoogte kan bungy jumpen. Voor ons (ouders) was het schrikken dat onze kinderen deze sprong na veel wikken en wegen ook wilden doen, het is gelukkig goed afgelopen pffff, het was volgens de kinderen een geweldige belevenis. Hierna reis vervolgd via Plettenberg-bay naar Kynsna ook hier een geweldig appartement (Under Milkwood Resort ) wat ook een geweldig uitzicht had over de bay van Knsyna en omgeving. Hier hadden we ook een kano tot onze beschikking voor een mooie tocht over het meer.

Dag 14 en 15: Omgeving Knysna verkennen. In deze omgeving een bezoek gebracht aan Knysna Elephant Park, interessant hoe deze dieren met veel liefde, verzorging en een natuurlijke omgeving worden bewaakt. Je kunt je niet voorstellen dat rondom knysna vroeger +/- 400 olifanten in het wild hebben rondgelopen, 1993 is er nog maar een in het wild waargenomen. Garden of Eden wandelroute gelopen. Een middag relaxen aan een rustige en mooie Noetzie bay. Het verlaten dorpje Millwood met zijn goudmijn bezocht, en een gedeelte van 7 passenroute gereden richting George. Brenton on Sea bezocht met zijn castle rock rotsformatie. En natuurlijk Knysna. Al met al een omgeving waar veel te beleven is in prachtig omgeving.

Dag 16: Gordon’s Bay richting Kaapstad, 600 km. Deze dag zijn we vroeg vertrokken om een omweg te maken naar L’Agulhas. Dit is het zuidelijke punt van continent Afrika, heel erg bijzonder ook voor de scheepvaart van vroeger en nu. Daarna Hermanus bezocht met het geluk dat er walvissen met jongen te zien waren, het is en blijft een fascinerend gezicht. Hermanus is daarom ook niet voor niets helemaal in de ban van walvissen. Hierna onze reis voortgezet naar Gordons Bay, ook hier een prachtig guest house met zicht op False-Bay en op achtergrond Tafelberg waar een wolkdeken omheen hing, tevens werden we warm onthaald door de gastvrouw.

Dag 17: Kaapstad eindpunt 40 km. Na een zeer goed verzorgd ontbijt zijn we vertrokken richting Kaapstad. Onze dochter wilde nog graag naar haar huisvestingsadres in Kaapstad om afscheid te nemen. Wij zijn gaan shoppen in Waterfront. Om +/- 16.00 uur vertrokken naar vliegveld voor inleveren auto en voor de terugreis richting Nederland 19.50 uur. Onze dochter werd nog verrast door een grote groep die afscheid van haar nam.

Dag 18: Weer thuis. Het was een heel boeiende reis met veel bezienswaardigheden en een reis om nooit te vergeten. Wij willen Pieter en Marcella bedanken voor de zeer goede accommodaties op uitmuntende locaties, ook de reisbescheiden waren uitstekend met goede beschrijving van omgeving en bezienswaardigheden. Sable Tours is een zeer gemotiveerd reisbureau. Ook toen wij thuis kwamen lag er een brief van Sable Tours met een Afrikaans recept en een cd met Afrikaanse muziek om nog even na te genieten. Dit is een teken dat men veel waarde hecht aan een goed verzorgde reis naar Zuid Afrika.

Pieter en Marcella namens de hele familie BAIE DANKIE. Het was Super.

• Deel deze pagina via
Over ons Pieter en Marcella

Enthousiast geworden over een reis naar Afrika?

Wij zijn Pieter en Marcella van Sable Tours. We helpen u graag verder. Sable Tours is uw persoonlijke Afrika specialist voor unieke Afrika reizen. Wij gaan voor persoonlijke aandacht.

Luipaard tijdens luxe safari in Afrika

En blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over Afrika en onze reizen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.